stuitpijn

Hoewel je er niet vaak iets over hoort of leest, is stuitpijn een veel voorkomende klacht bij vrouwen en mannen (de vakterm is coccygodynie).

Symptomen die bij deze klacht horen, kunnen zijn:

• Pijn in het midden bij de billen, vlak boven de anus
  • Moeite met op het stuitje zitten
  • Minder pijn bij naar voren of zijwaarts leunen
  • Pijn bij het opstaan uit een stoel
  • Pijn of spanning bij het vrijen
  • Niet of nauwelijks kunnen fietsen vanwege de pijn

De stuitpijn bestaat soms al vele jaren en dat zorgt ervoor dat de klachten zich in de loop van de tijd kunnen uitbreiden. De volgende symptomen kunnen dan ook optreden:

• Pijn rond de zitbeenderen
  • Rugklachten
  • Uitstralende pijn in bil/billen, been/benen
  • Moeizame stoelgang Oorzaken van stuitpijn kunnen zijn:
  • Val op het stuitje
  • Breuk of dislocatie van het stuitje
  • Ontsteking
  • Zwangerschap
  • Bevalling
  • Soms is er geen duidelijke oorzaak

Als u zich herkent in bovenstaande oorzaken en symptomen wordt er bij het onderzoek bijna altijd een scheefstand van het stuitje gevonden. De scheefstand is hetgeen wat voornamelijk zoveel klachten veroorzaakt. Het stuitje is namelijk een belangrijk aanhechtingspunt van de bekkenbodemspier en er hecht veel peesweefsel aan vast wat zorgt voor krachttransport en stevigheid rond het bekken. De langdurige spanning op spier- en peesweefsel zorgt ervoor dat dat weefsel erg geprikkeld raakt omdat die spanning er normaal niet continu op hoort te staan.

Bij het eerste consult wordt dan ook meteen wat gedaan aan de afwijkende stand van het stuitje. Dat gebeurt middels een uitwendige correctietechniek die via de rug wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het bekken, de bekkenbodem, de wervelkolom en de houding. De stuitpijn kan hiermee in een paar weken tot maanden volledig verdwijnen! En dat in maar een paar behandelingen!

Na het eerste consult kan de pijn in eerste instantie toenemen. Dat komt omdat de spanning in het spier- en peesweefsel rond het stuitje gaat veranderen. De ervaring leert dat we ongeveer drie weken na een eerste correctie moeten afwachten wat het resultaat is. De behandeling vindt daarom maar om de paar weken plaats en hoeft maar een paar keer herhaald te worden