dry needling

Dry Needling richt zich op de behandeling van meestal al langer bestaande spierklachten. Dry Needling behoort tot het domein van de fysiotherapeut.

Met Dry Needling worden spierverhardingen (‘myofasciale triggerpoints’) ontspannen, door deze aan te prikken met een dunne acupunctuurnaald. Indien noodzakelijk worden ook de huid en botvlies met specifieke Dry Needling technieken behandeld om meer effect te bereiken.

Door het gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. Doel is het opwekken van een zgn ‘local twitch respons’ waarna deze spier zich meer ontspant.

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek (‘knoop’) in een spier, die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.

Klachten kunnen zich uiten door:
• Pijn ter plekke in een spier met of zonder uitstraling
• Bewegingsbeperkingen en /of stijfheid
• Verminderde kracht bij aanspannen van de spier
• Pijnklachten en pijnontwijkend gedrag

Wat voelt u tijdens de behandeling?
Het inbrengen van het naaldje voelt u niet of nauwelijks.
Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat gaat zo snel, dat u meestal even schrikt, het kan wat pijnlijk aanvoelen. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, dan is de kans zeer groot dat het een positief effect oplevert. De spier wordt soepeler, de bewegelijkheid vergroot en de pijn kan al direct minder zijn.
Soms voelt u dat u het warm krijgt en zelfs een beetje gaat transpireren. Sporadisch komt het voor dat u zich een beetje naar voelt. Niets om u daar zorgen over te maken, dit verdwijnt ook snel weer.

Na de behandeling kunt u dezelfde dag of de dag daarna nog wel napijn of stijfheid ervaren. Dit verdwijnt geleidelijk.

Behandelregio’s:
• Lage rug